Oikea autotallin ovi - helppokäyttöisyyttä ja ilmeikkyyttä

 
  • Kirjoittaja(t): .

Auton tarve sekä vapaa-ajalla että työssä on jatkuvasti lisääntynyt. Autotallinovea käytetäänkin useampaan kertaan päivittäin.  Suomen vaihtelevat sääolosuhteet ja lisääntynyt autorikosten määrä puolestaan suosivat auton säilyttämistä lukittavassa sisätilassa. Näistä lähtökohdista autotallinovien hankintaan kannattaa paneutua pintaa syvemmältä. Näyttävyytensä takia autotallinovi on myös tärkeä rakennuksen ilmeen luoja.

Autotallinoven valintatekijät 

Suomen markkinoilta löytyy varsin laaja valikoima erityyppisiä kotimaisia ja maahantuotuja autotallinovia. Laaja valikoima mahdollistaa tarpeiden ja toiveiden mukaisen ovivalinnan. 

Autotallinoven valinnassa kannattaa arvioida ainakin seuraavat tekijät:

§ autotallin lämpötila; kylmä, puolilämmin vai huoneen lämpöinen

§ käyttötarkoitus ja käyttäjät; säilytetäänkö samassa tilassa esim. polkupyöriä ja onko käyttäjien osalta varauduttava lapsiin, vanhuksiin tai vammaisiin

§ säilytettävien ajoneuvojen koko

§ automatiikan tarve

§ rakennuksen ulkoasuun sopivuus.

Ovityypin valinta 

Autotallinovet jaetaan nosto-, taitto-, kippi- ja parioviin. Nosto-ovissa ovilehti koostuu päällekkäin olevista ovilamelleista, jotka avattaessa liukuvat kiskoja pitkin autotallin kattoon. Taitto-ovissa ovilevy on jaettu kahteen päällekkäin saranoituun osaan, jotka limittyvät oven yläosaan avattaessa. Kippiovessa ovilehti on yksiosainen levy, joka avattaessa taittuu vaaka-asentoon ja nousee samalla oven yläreunan tasalle. Pariovet aukeavat oven kummallekin sivulle ulospäin. Pariovi voi olla joko kehysrakenteinen tai puristamalla liimattu ovi. 

Oleellisimmat erot ovityyppien käyttöominaisuuksissa ovat:

  • Pariovi vaatii oven ulkopuolelle reilun metrin vapaata tilaa avautuakseen. Lumisateen sattuessa tämä edellyttää lumitöiden tekoa kattamattoman oven edustalta. Kehysrakenteisissa pari-ovissa saattaa esiintyä myös taipumusta ovilevyn roikkumiseen, mikä haittaa oven käyntiä ja heikentää tiiveyttä.

  • Taitto-ovi varaa tilaa noin metrinsekä oven sisä- että ulkopuolelta avautuessaan. Lisäksi ovi madaltaa oviaukkoa ovilevyn jäädessä yläreunasta aukkoon.

  • Kippiovi on yhtenäisenä levynä muita ovityyppejä mittavampi käsiteltävä. Se vaatii myös  metrin verran tilaa oven ulkopuolelta ja samoin sisäpuolella oven yläosassa.

  • Nosto-ovi edellyttää kattoon kiinnitettävän kiskotuksen asentamista autotallin kattoon. Myös kippiovi madaltaa oviaukkoa. 

Lasten kannalta yksinkertaisin ovimalli on pariovi, joka on käytettävissä samalta korkeudelta koko oven toiminnan ajan. Muissa ovityypeissä käytetään esimerkiksi erillistä narua, josta vetämällä lapsikin saa oven suljettua. Kippi- ja taitto-ovilla liikerata on melko suuri ja tottumattomalle ovilevy saattaa aiheuttaa yllätyksiä. Nosto-ovi toimii tässä suhteessa helpoimmin. Osassa ovityyppejä voi jättää oven osittain auki olevaan asentoon ilman sulkeutumisvaaraa.   

Säilytettäessä autotallissa myös polkupyöriä tai muita usein käytettäviä pienempiä laitteita kannattaa harkita autotallin varustamista helppokäyttöisellä käyntiovella. Osassa autotallinovia käyntiovi on mahdollista yhdistää autotallinoveen.  Kynnyksetön ratkaisu käyntiovessa helpottaa esimerkiksi polkupyörän siirtämistä.

Ovien rakenteet 

Metallipintaisissa ovissa käytetään pintalevyinä yleisimmin sinkittyä terästä tai alumiinia. Alumiinirakenteiset ovet ovat teräksisiä kevyempiä. Puupintaiset ovet liimatulla levyrakenteella ovat joko viilupintaisia tai säänkestävällä HDF-levyllä varustettuja. Kehysrakenteiset ovet ovat yleisimmin puupaneloituja. Useissa ovimalleissa sisäpinnan ja ulkopinnan materiaali tai ulkoasu on erilainen – tämä kannattaa tarkistaa yllätysten välttämiseksi. 

Metalliovissa ovikehykset ja ovilehden runko ovat pääsääntöisesti terästä. Puuovissa vastaavasti käytetään havupuuta. Eristeenä pintalevyjen välissä käytetään joko polystyreeniä tai polyuretaania. 

Ovien käyttöä kevennetään joko pumppuilla tai jousilla. Pumppujen säädettävyys ja pitkäaikaiskestävyys on rajatumpi. Keventimiä käytettäessä oven paino saadaan kompensoitua, jolloin aukaisu ja sulkeminen on vaivatonta oven painosta huolimatta. 

Käytön aikana liikkuvien osien kosketuskohdissa pyritään käyttämään liikkumista helpottavia materiaaleja. Näin saadaan hiljaisempi ja kevyempi toiminta sekä vähennetään osien kulumista. Eri ovimalleissa on tässä suhteessa eroja. 

Autotallinovissa käyttöturvallisuuden kannalta on oleellista suojata liikkuvat osat ja ovilamellien saumat sormien väliin jäämiseltä. Tuotekohtaiset ratkaisut ja ominaisuudet poikkeavat toisistaan merkittävästi. Asennusvaiheen käyttöturvallisuuden kannalta on tärkeää kiinnittää toimituksen mukana tulevat nostokahvat tai asentaa ovikoneisto ennen oven käyttöönottoa.

Ovien ulkoasu 

Autotallinovi sijaitsee usein näkyvällä paikalla ja saa huomiota osakseen kokonsakin puolesta. Tästä syystä on tarpeen huomioida oven sopivuus muuhun rakennukseen. 

Metalliovissa yleisilmeen muodostavat vaakatason suuntaiset lamellit, muotoilut ja ovipeilit. Nosto-ovissa vaakatason lamellirakenne tulee aina esiin. Puurakenteisissa pariovissa pintamuodot tehdään yleensä pystysuuntaisiksi. Ovilevyyn on useimmiten mahdollista saada myös ikkunoita. Näin kevennetään yleisvaikutelmaa ja saadaan valoa sisätilaan. 

Pinnan muodon lisäksi oven väri tulee arvioida osana kokonaisuutta. Isossa pinnassa liian räikeää väriä on turvallista välttää. Teräslevypintaiset ovet ovat joko polttomaalattuja tai säänkestävästi pinnoitettuja. Alumiinipintaiset ovet voidaan viimeistellä lakkaamalla. Puupintaisten ovien pintakäsittelynä on joko peittomaalaus, kuullotus, öljykäsittely tai lakkaus. Metalliovia on saatavana myös puuta muistuttavalla syykuvioinnilla. 

Oven asennustapa vaikuttaa syvyysvaikutelmaan. Aukkoon asennettuna saadaan tasainen julkisivu ja aukon sisäpuolelle sijoittuva ovi puolestaan korostaa oviaukon reunoja lisäten syvyyden tunnetta. 

Autotallinovien mitoitus 

Tallissa säilytettävien autojen osalta seuraavassa taulukossa on suuntaa antavat mitoitusohjeet:

 

Oviaukon leveys, cm

Oviaukon korkeus, cm

Henkilöauto

250

210

Pakettiauto

250

240

Raskas pakettiauto

300

3200

Useimmilla ovitoimittajilla on standardimitoitukseen perustuvat vakiotuotteet. Oviaukon sisäpuolelle asennettavissa malleissa oviaukon koko voi vaihdella tietyissä rajoissa saman vakio-oven osalta. Asiakasmittoja saa useimmilta toimittajilta, mutta toimitusaika ja lisähinta vaihtelevat suuresti.

Seuraavassa taulukossa on esitetty keskimääräisiä mitoitustietoja (cm) eri ovityypeistä:

 

Nosto-ovi

Taitto-ovi

Kippiovi

Pariovi

Tilantarve oven yläpuolella

20…40

10

10

-

Tilantarve oviaukon yläosassa

10

10…15

5…10

5

Tilantarve oven vierustalla sisäpuolella

10…15

10

10

-

Tilantarve oviaukon reunoissa

-*

-*

-*

5

Vapaan tilan tarve oven ulkopuolella

-

100

100

120…150

Vapaan tilan tarve oven sisäpuolella

-**

50…100

-**

-

* ovi asennettu oviaukon sisäpuolelle, aukkoon asennettuna tilantarve kasvaa oleellisesti

** ovi tarvitsee hieman tilaa oven yläosan kohdalla, mutta yleensä ei vaikuta tilan käytettävyyteen 

Murtosuojauksen kannalta oleellisia tekijöitä ovat kehyksen ja ovilehden lujuus, lukituskohtien lukumäärä ja lukkoratkaisu. 

Lämmöneristys

Autotallin sisälämpötila ratkaisee tarvittavan lämmöneristystason. Kylmän tallin osalta riittää luonnollisesti eristämätön ovi, puolilämpimään enintään 17 asteiseen tilaan eristetyt ovet soveltuvat hyvin (U-arvovaatimus <1,4 W/m2K.). Tätä lämpimimmissä tiloissa tulee oven U-arvon olla < 1,0 W/m2K. Lämmitetyssä autotallissa kannattaa tuotteita verrata. Kylmän oven osalta kannattaa varmistaa mahdollisuus jälkieristää ovi. 

Helpoin vertailukohta on tuotteiden eristevahvuus ja U-arvo. Tämän lisäksi kannattaa kuitenkin tutkia ilmoitettua vahvuutta ohuempien rakenteiden määrä ja vahvuus. Esimerkiksi kapeammasta lamellin reunasta johtuu enemmän lämpöä ulos kuin lamellin keskiosasta. Tässä mielessä yksi- ja kaksiosaiset ovet ovat teknisesti paremmassa asemassa. Olennaisesti heikommassa eristyskyvyssä on vaarana myös kondenssin muodostuminen oven sisäpintaan, joka rasittaa oven kestävyyttä. Usealla valmistajalla on myynnissä sekä paksumpaa että ohuempaa ovimallia. Vahvemmalla eristevahvuudella on selkeästi isompi osuus jo nyt. 

Tiiviyden kannalta puristuvat tiivisteet ovat laahus- ja liukutiivisteitä huomattavastiparempia. Taitto- ja kippiovissa haasteellinen tiivistyskohta on ovilevyn kääntymisakseli, jossa tiivistyssuunta vaihtuu. Tiivisteiden kestävyyden kannalta rasituksen alainen liike kuluttaa tiivistyskykyä nopeimmin. 

Ovirakenteen lisäksi oven asennustapa vaikuttaa lämmönhukkaan. Edullisin tulos saadaan asennettaessa ovi samaan tasoon muun seinärakenteen eristysosan kanssa. Näin vältetään kylmäsiltojen muodostuminen. Asennettaessa ovi aukon sisäpuolelle näin ei useinkaan voida menetellä. Toisaalta ovirakenne ei tällöin pienennä aukeavaa osuutta. Asiasta kannattaa keskustella rakennesuunnittelijan ja ovivalmistajan kanssa. 

Oven alareuna saattaa joissakin olosuhteissa jäätyä kiinni lattiaan. Tätä vaaraa voidaan vähentää oven ja lattian lämpökatkoilla, veden ohjaamisella pois oven alatiivistyskohdasta sekä riittävällä tuuletuksella.

Ovikoneistolla ja kauko-ohjaimella vaivatonta liikkumista 

Useimpiin ovimalleihin on saatavilla oven avaava ja sulkeva ovikoneisto. Oven käyttö voi tapahtua tällöin joko manuaalisesti tai kaukosäädöllä esimerkiksi autosta käsin. Koneistolla saadaan tallin käyttö entistä vaivattomammaksi ja lapsetkin saavat oven helposti toimimaan. Ovikoneistolla varustetuissa ovissa on yleensä tunnistin oven väliin jäämisen estämiseksi. Tällöin ovi on ohjelmoitu joko avautumaan tai pysähtymään. 

Kauko-ohjaimella varustetun oven osalta kannattaa miettiä onko rakennuksessa muitakin ohjattavia kohteita. Tällöin on järkevää valita useampikanavainen lähetinmalli, jotta käytöstä selviää yhdellä ohjaimella. Vaihtuvataajuuksinen lähetin on kiinteätaajuuksista murtoturvallisempi ratkaisu. Kiinteästi koodatuissa ohjaimissa koodin vaihtamisen helppous vaihtelee huomattavasti. 

Oven käyttö on mahdollista suorittaa myös koodinäppäimistöllä. Tällöin oven käyttämiseksi ei tarvitse kuljettaa avaimia mukanaan.    

Useimpiin ovimalleihin ovikoneiston ja automatiikan voi asentaa myös jälkikäteen tarpeen tullen. Tämä kannattaa varmistaa, mikäli jättää hankinnan myöhemmin pohdittavaksi.

Hintatietoja 

Autotallinovien hinnat riippuvat luonnollisesti ovirakenteesta, oven koosta ym. tekijöistä johtuen. Hintahaarukka autotallinovilla on laaja: 400 - 1 000 euroa/ovi. Taitto- ja nosto-ovet ovat avaamismekanismiensa takia muita kalliimpia. Edullisin vaihtoehto on pariovi. 

Ovikoneiston hinta nosto- ja kippioviin on 200 - 350 euroa. Taitto- ja parioviin puolestaan ovikoneisto soveltuu hankalammin ja hinta nousee 500 - 700 euron tasolle. 

Kauko-ohjainten hinta vaihtelee 100 - 300 euron välillä. Erillinen koodilukko maksaa noin 100 - 200 euroa. 

Erikoisvärin ja asiakasmittojen hintavaikutus on 0 - 200 euroa/ovi.

Muuta huomioitavaa 

Useimmilta valmistajilta löytyy ainakin rajoitettu asennusmahdollisuus. Asennuksen hinta ovelle on 200 - 300 euroa ja ovikoneistolle n. 100 euroa. 

Valmistajien myöntämät takuut vaihtelevat kahdesta kymmeneen vuoteen. Takuuehtoihin perehtyminen antaa usein myös mielikuvan tuotteen laadusta. 

Rakennuksen elinkaaren aikana saattaa ovi vaurioitua vaikkapa puskurin tai jääkiekon toimesta. Iso ovi vaurioituu suhteellisen helposti ja korjaaminen on useimmissa ovityypeissä vaikeaa. Tällöin varaosien saatavuus ja osien vaihdettavuus ovat olennaisia kysymyksiä. Varaosien ja korjauksen hinta lähestyy nopeasti uuden oven hintaa.