Sauna on maailman ainoa aina valmis juhlatila

 

Sauna on maailman ainoa paikka, joka kuuluu sellaisenaan sekä arkeen että juhlaan. Löylyn lämpöön vetäytyminen on helppo tapa juhlia. Sama tila, joka toimii arjessa, pelittää myös juhlassa. Saunaa ei tarvitse järjestellä, stailata tai erityisemmin tuunata. Juhlatunnelma syntyy pelkästä kiukaan lämmöstä. Loppuvuonna on käsillä saunomisen toinen huippusesonki, kun almanakka täyttyy toinen toistaan seuraavasta juhlapäivästä. Saunayhtiö Harvian teettämä kyselytutkimus selvitti suomalaisten saunakulttuuria. Sähköiseen kyselyyn vastasi 1029 suomalaista.

Suomalainen juhlii saunomalla. Marraskuussa alkava pikkujoulukausi, itsenäisyyspäivä, joulun pyhät ja uusi vuosi pitävät kiukaat lämpiminä ja saunoja juhlatunnelmassa. Myös arjessa suomalaiset palkitsevat itseään saunomalla. Rankka työpäivä ja viikko päätetään saunanautinnolla.

– Suomalainen hakee saunasta nautintoa ja rentoutumista. Saunasta on tullut meille eräs tärkeimmistä mukavuusvyöhykkeistä kiireen keskellä. Tähän varmasti vaikuttaa se, että saunominen on helppo tapa päästä juhlatunnelmaan: saunalle ei tarvitse tehdä mitään erikoista, jotta se toimisi juhlapaikkana. Kesäaika ja mökkeilykausi on ehdotonta saunomisen huippusesonkia. Loppuvuodesta ilmat kylmenevät ja alkaa monen juhlapyhän putki. Tämä yhdistelmä tekee viimeisistä kuukausista saunomisen toisen vuosittaisen huippusesongin, kiteyttää Harvian markkinointijohtaja Timo Huhtamäki.

Saunanlaudesopimukset eivät ole enää tätä päivää

Saunominen on ensisijaisesti läheisten ihmisten tapa juhlia yhdessä. Lähes 60 prosenttia Harvian kyselyyn vastanneista saunoo juhlapyhien yhteydessä, ja perinteisiä juhlapyhiä Suomessa vietetään yleisesti perhepiirissä. Saunan intiimistä luonteesta todistaa romantiikan yleisyys suomalaissaunoissa. Useampi kuin joka neljäs kyselyyn vastanneista menee saunaan virittämään herkkää tunnelmaa puolison kanssa.

Erityisesti miehet kokevat saunan hempeäksi paikaksi, sillä joka kolmas miespuolisista vastaajista menee saunaan romanttisissa tunnelmissa. Pohjolan pojat peittoavat tässä asiassa etelän urokset: Pohjois-Suomessa joka kolmas virittelee herkempää tunnelmaa saunan lauteilla, Etelä-Suomessa vain joka neljäs.

– Näiden vaaleanpunaisten saunafaktojen takana vaikuttaa varmasti saunomisen helppous. Aina ei romantiikkaan tarvita kukkia, suklaata tai elokuvaa. Tunnelmaan pääsee luonnollisella tavalla, kun on mahdollisuus istua lähekkäin lämpimässä tunnelmassa, Timo Huhtamäki maalailee.

Nykyään vain ani harva harrastaa saunomista esimerkiksi työkavereiden kanssa. Useampi kuin joka toinen kyselyyn vastanneista sanoo, että sauna ja työ eivät koskaan kuulu yhteen. Menneitä siis ovat ne saunaillat, joissa sopimuksia tehtiin lauteilla. Työn ja saunan välille isoimman eron tekevät erityisesti naiset.

Myöskään ystävien kanssa saunominen ei ole niin yleistä kuin luullaan. Useampi kuin joka kolmas vastaaja (34 %) saunoo ystäviensä kanssa, mutta toisaalta joka kolmas ei koskaan menisi kavereiden kanssa löylyihin.

Saunayhtiö Harvia Oy:n teettämä kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti maaliskuussa 2016. Kyselyyn vastasi yhteensä 1029 18–70-vuotiasta suomalaista. Vastaajista miehiä oli 50,3 prosenttia ja naisia 49,7 prosenttia.

Sauna on maailman ainoa aina valmis juhlatilaKuvituskuva. Tapani Harvian vuonna 1950 perustamalla Harvialla on pitkät perheyrityksen perinteet Suomessa, saunomisen syntysijoilla. Tänä päivänä saunayhtiö Harvia on maailman johtava kiuas- ja saunatuotevalmistaja, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia elämyksiä kaikille aisteille: luonnollista hyvinvointia ja rentouttavia hetkiä kaikkien aistien sauna- ja spa-kokemuksessa. Yhtiön toiminta on sekä kannattavaa että kasvavaa. Harvia on markkinajohtaja Suomessa ja sillä on kansainvälistä toimintaa yli 60 maassa. Harvia työllistää 300 henkilöä tuotantolaitoksissaan Suomessa ja Kiinassa sekä tytäryhtiöissään Venäjällä ja Virossa. Keväästä 2014 alkaen Harvian pääomistajana on ollut pääomasijoitusyhtiön CapManin rahastot. www.harvia.fi

Luokitukset

Sauna