Suutarilan STARKille näyttävä ja opastava liiketila

 

Helsingin Suutarilan STARK-myymälässä uudistettiin kevään aikana sekä ilme että asiakaspalvelumalli. Moderni liiketila toimii myymäläketjun päivittämisen pilottikohteena. Konseptisuunnittelutoimisto Red Compassin suunnittelemat ja Puumen toteuttamat ratkaisut nopeuttavat ja helpottavat liikkeessä asiointia merkittävästi. 

Mielikuva sotkuisessa ja ahtaassa rakennustarvikeliikkeessä asioimisesta istuu lujassa. Suutarilan STARK-myymälään astuessa tämä mielikuva unohtuu saman tien. Ensimmäinen asiakaspalvelupiste löytyy heti pääovien läheisyydestä, ja avaran tilan suuret opasteet ohjaavat asiakkaan oikealle osastolle ilman myyjän apuakin.

– Liiketiloissa arvostetaan tänä päivänä näyttävän esillepanon lisäksi erilaisia asiointia helpottavia tekijöitä, kuten asiakaspalvelupisteiden helppoa löytymistä, hyvää opastusta, kiertosuunnan ohjausta ja sopivaa valaistusta. Suutarilan myymälä on sen verran iso, että kokonaisuuden pitää toimia todella hyvin, jotta asiakas kokee tulevansa palvelluksi nopeasti ja löytää tarvittavat tuotteet vaivatta, kertoo konseptisuunnittelija Sampo Piipponen Red Compassilta.

Puu- ja rakennustarvikealan liikkeissä haasteena onkin usein tuotteiden saaminen esille visuaalisesti miellyttävällä, mutta käytännöllisellä tavalla. STARKin pilotissa kokeillaan ratkaisua, jossa eri tuotekokonaisuudet ovat esillä yhtenäisellä näyttelyalueella. Jaottelu saunaan, kylpyhuoneeseen, maalaukseen, terassiin ja pintamateriaaleihin selkeyttää tuotteiden vertailua kun koko valikoima on nähtävissä kerralla.

– Näyttelyalue tarjoaa toisaalta valmiita ratkaisuja eri tilojen toteuttamiseen mutta myös tila opastaa asiakasta eri tuotteiden asentamisessa ja käyttämisessä. Näin sekä tuotevalikoima että myyjien ammattitaito saadaan parhaiten hyödynnettyä, Piipponen vinkkaa. 

Suutarilan STARKille näyttävä ja opastava liiketila

Asiantuntevaa apua vaivattomasti

Myymälöissä on olennaista pitää esillä mahdollisimman suuri osa valikoimasta, sillä jos tuotetta ei ole nähtävissä, sitä ei ole käytännössä asiakkaalle olemassakaan. 

– Nyt saamme paremmin esille laajan laattavalikoimamme. Urakoitsija voi tuoda näyttelyyn omia asiakkaitaan tutustumaan tuotteisiin. Samalla asiakkaalla on mahdollisuus nähdä 3D-mallinnoksen avulla, miltä materiaali näyttää suunnitellussa huoneessa, sanoo STARK Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi.

Uusi myymäläkonsepti perustuu katkeamattomaan ja joustavaan asiakaspalveluprosessiin. Myymälässä hyödynnetään erityyppisiä asiakaspalvelupisteitä: ovien yhteydessä on yleinen neuvontapiste, josta asiakas johdatetaan tarvittaessa oikealle osastolle. Päätuoteryhmien luota löytyvät omat pienemmät asiakaspalvelupisteensä, joista asiakas saa apua ja ohjeistusta tuotteiden valitsemiseen.

Myymälän näyttävin ja suurin elementti on kaksikerroksinen yritysmyynti- ja rakentajapalvelupiste. Siellä on tavoitettavissa kymmenkunta asiakaspalvelijaa: sisustussuunnittelijat yläkerrassa sekä rakentajapalvelun ja yritysmyynnin ammattilaiset alakerrassa.

STARKin nopean ja tehokkaan palvelun konsepti näkyy myymälän pihallakin: siellä pihan opasteet noudattavat sisätiloista tuttua logiikkaa. Niiden avulla asiakas saa noudettua varastotuotetilauksensa ongelmitta.

– Olemme saaneet asiakkailtamme tähän mennessä reilusti positiivista palautetta uudistuksestamme. Uskon, että tulemme toteuttamaan pilotissa testatun konseptin koko myymäläketjussamme, sanoo tyytyväinen Päiväniemi.

Vahvaa yhdessä tekemistä

Mittavan uudistuksen suunnittelu aloitettiin jo viime kesän lopulla. Suunnitteluvaiheen työpajoissa  STARKin ja Red Compassin edustajat heittelivät ideoitaan vapaasti toistensa kommentoitavaksi.

– Työpajatyyppinen suunnitteluprosessi takaa sen, että saamme paljon tietoa asiakkaiden tarpeista ja toimintatavoista. Haluamme, että asiakas on mukana koko suunnitteluprosessissa alusta loppuun, taustoittaa Piipponen.

Rakennusvaiheeseen siirryttiin helmikuussa, jolloin Puume otti vastuun suunnitelman toteuttamisesta. Myymälä oli normaalisti auki koko kymmenen viikkoa kestäneen muutosprosessin ajan. Pintojen uusiminen, opasteiden ja kalusteiden kokoaminen ja asentaminen sekä sähkötyöt etenivät sektoreittain siten, että noin neljäsosa myymälästä oli kerrallaan työstettävänä.

– Tiivis toteutusaika riitti meille, sillä yhteistyö ulkopuolistenkin toimittajien kanssa sujui hyvin. Meistä hitsautui myös starklaisten kanssa yhtenäinen ja tehokas porukka, muistelee Piipponen.

 Huolellisesta suunnittelusta huolimatta rakennusvaiheessa tuli ilmi lisätarpeita, joihin Puumen oli reagoitava nopeasti projektin ollessa jo täydessä vauhdissa. Myymälä valmistui silti alkuperäisen aikataulun mukaisesti.

 – Valitsimme Puumen ja Red Compassin myymäläkonseptimme uudistajiksi, koska heillä on vankka kokemus sekä suunnittelusta että myymäläratkaisujen toteuttamisesta. Olemme tyytyväisiä lopputulokseen, projekti vietiin läpi suunnitelmassa ja se valmistui ilman suuria yllätyksiä, summaa Päiväniemi.

 

 
 
 
 
 

RPT Docu Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet

Jatkamalla verkkosivustomme ja palvelujemme käyttöä hyväksyt, että keräämme tietoja vierailuistasi. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Lue lisää...