Tekstiilitrendit heijastelevat pyrkimystä parempaan

 

Messe Frankfurtin johtoryhmän jäsen Detlef Braun totesi, että haastavasta taloudellisesta tilanteesta ja vähittäiskaupan epävarmuudesta huolimatta messujen tunnelma oli myönteinen ja luottavainen.

– Tekstiilien vähittäiskauppa erikoisliikkeissä, tavarataloissa ja kauppakeskuksissa on jatkuvasti kasvavan verkkokaupan paineen alla. Heimtextil kirkasti jälleenmyyjien näkymää ja antoi inspiraatiota epävakaassa maailmassa, Braun sanoi.

Messuilla oli 3025 näytteilleasettajaa 65 maasta. Näytteilleasettajien määrä kasvoi edellisvuodesta 50 yrityksellä. Suomalaisyrityksiä oli mukana 15: K&H Annala, Metsovaara, IIIIK Into, Neovo Solutions (Innofusor), Printscorpio, Feathr, Sandudd, Studio Hilla, Atelier Ahokas, Aalto University/Pattern Lab, Patternsfrom Agency, Studio Kelkka, Valta, Domicet ja Brandstones/Nowo Textile Machinery.

Noin 67 500 messuvierasta sai vilskettä messuhalleihin, vaikka vieraita oli hieman aiempaa vähemmän muun muassa sään ja Saksan lentokenttävirkailijoiden lakon vuoksi. Messuvieraiden joukossa oli 369 suomalaista, mikä oli seitsemän prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Fokus kestävässä kehityksessä

Muotialan 40 johtavaa yritystä ja järjestöä allekirjoitti tekstiiliteollisuuden ilmastonsuojelusopimuksen vuoden 2018 joulukuussa maailman ilmastokonferenssin aikana Puolan Katowicessa. Siksi  myös Frankfurtin messuilla fokuksessa oli tekstiiliteollisuuden ympäristövaikutusten vähentäminen. Lukuisat näytteilleasettajat esittelivät  kestävän kehityksen mukaisia ratkaisujaan, esimerkiksi muovipullojen ja merestä kerätyn muovin sekä sertifioitujen käytettyjen materiaalien ottamista raaka-aineiksi.

Tekstiilitrendit heijastelevat pyrkimystä parempaan

– Kestävyys oli tämän vuoden teemamme Heimtextilissa. Esittelimme paljon uusia asioita, muiden muassa ensimmäisen vegaanisen untuvan ja reilun kaupan silkkituotteita, kaikki valmistettuja 100-prosenttisesti Itävallassa, Hefel Textilin markkinointijohtaja Denise Hartman kertoi.

Kohti uutta utopiaa

Heimtextil-messujen aikana julkistettiin odotettu  Heimtextil Trends -trendikirja vuosille 2019 – 2010. 

Myös trendikirja keskittyy tänä vuonna maapallon haasteisiin ja niiden ratkaisuihin. Epävarmuuden aika on synnyttänyt suurta epäluottamusta olemassa oleviin rakenteisiin; luottamus liike-elämään, hallintoon ja mediaan on monessa maassa ennätyksellisen alhaalla. Kuluttajat kaipaavat pakoa kompleksisesta elämästä, ja siksi he etsivät syvempiä yhteyksiä, henkistä vahvistumista ja tunnetta merkityksellisyydestä. Ihmiset ottavat henkilökohtaisen vastuun omasta elämästään ja hakeutuvat elämäntapaan, joka sopii omiin arvoihin. 

Vastauksena yleismaailmalliseen epävarmuuteen ja huoleen trendikirja hahmottelee viisi väylää, joiden kautta avautuisi mahdollinen uusi utopia: yhteiskunta, joka rakentuu ihmisten ja meitä ympäröivän maailman kunnioitukseen, myönteisiin toimiin ja optimismiin.

Viisi trendikokonaisuutta

Trendikirjan ensimmäinen kokonaisuus liittyy lapsenomaiseen haluun leikkiä. Tekstiilit ovat kokeilevia, kosketusta kestäviä, humoristisiakin. Muodoissa ja väreissä on vaikutteita surrealismista, taidetta taiteen vuoksi. Tuotteissa yhdistellään kiiltäviä ja mattapintoja, muodot ovat pyöristettyjä. Väripaletti on iloinen ja naiivi. Tärkeimmät värit ovat kirkas punainen, keltainen ja sininen.

Toista trendikokonaisuutta luonnehtii halu etsiytyä turvapaikkaan, hiljaisuuteen ja selkeyteen pois hälinästä. Urbaanilla keitaalla ollaan irti verkosta ja pärjätään vähemmällä tavaramäärällä. Harmoniaa, puhtautta ja raikkautta luodaan neutraaleilla beigen, harmaan ja valkoisen yhdistelmillä. 

Kolmas kokonaisuus kuvaa utopiaa, jossa ollaan kokonaan irti verkosta ja haetaan uutta yhteyttä luontoon. Ihmiset yrittävät toimia yhteistyössä luonnon kanssa, ja he haluavat olla modernisti  aktiivisia, hyväkuntoisia, ulkona liikkumisesta innostuneita.  Armeijan maastokuvio on peruskuoseja. Trendikokonaisuuden tärkeimmät värit ovat syvät sinisen ja vihreän sävyt ja khaki. Niitä täydentävät oranssilla piristetyt betoninharmaa, kerma ja beige.

Neljäs kokonaisuus kuuluu virtuaalitodellisuudelle. Trendin kuosien, muotojen ja värien juuret ovat digitaalisuudessa. Keveiden pastellisävyjen eteeriset yhdistelmät luovat surrealistista tunnelmaa. Fyysisen ja digitaalisen häilyvä raja kuvataan lähes pyörryttävillä pinkeillä, sinisillä ja liiloilla, jotka vievät virtuaaliseen ulottuvuuteen. 

Viides trendikokonaisuus on hemmottelua ylellisillä materiaaleilla, kuoseilla ja väreillä. Modernistinen tyyli yhdistyy käsityötaitoihin ja luo kuvaa tulevaisuuden luksus-utopiasta. Nykyajan hankaluudet saavat katsomaan taaksepäin ruusunpunaisten lasien läpi. Muistamme rauhallisempia aikoja ja haluamme palauttaa niiden kutsuvan kauneuden. Trendin keskeisiä värejä ovat loistelias burgundinpunainen yhdistettynä tummaan okraan. Raikas liila kirkastaa paletin ja tuo sen nykyhetkeen.

Lähde: HT Trendbook 2019

Teksti: Jaana Ahti-Virtanen

Kuva: Messe Frankfurt

 

 
 
 
 
 

RPT Docu Oy:n tietojenkäsittelyä, tietosuojaa ja evästeitä koskevat periaatteet

Jatkamalla verkkosivustomme ja palvelujemme käyttöä hyväksyt, että keräämme tietoja vierailuistasi. Tietosuojaperiaatteissamme kerromme, mitä tietoja keräämme ja miksi sekä mihin tarkoituksiin tietoja käytetään. Lue lisää...